15.04.2013

Waris Dirie, Cathleen Miller - Kwiat pustyni

Tytuł: "Kwiat pustyni. Z namiotu nomadów do Nowego Jorku"
Autor: Waris Dire, Cathleen Miller
Ilość stron: 254
Wydawnictwo: Świat książki
Kategoria: Literatura faktu/autobiografia













Waris Dirie urodziła się w Somalii, w plemieniu nomadów. Wychowywała się wśród zwierząt, przyrody. Gdy miała cztery lata zgwałcił ją znajomy ojca, a w wieku pięciu została poddana obrzezaniu.Gdy do jej uszu dotarła decyzja o jej zamążpójściu dziewczyna postanowiła uciec. Miała wtedy 13 lat...

W książce spotkamy się z obrzezaniem. Dla ludzi tam mieszkających było to normalne i konieczne, by móc wyjść za mąż. Przyszły mąż musiał mieć pewność, że kobieta przed ślubem nie zażywała seksu i jest dziewicą. Dlatego właśnie wycinano części narządów płciowych, a to, co zostawało zaszywano. Zostawała tylko maleńka dziurka wielkości główki od zapałki, przez którą miał wydalać się mocz i krew menstruacyjna.  Wszystko to robiono bez znieczulenia i pierwszymi lepszymi przedmiotami. Były to noże, żyletki, kamienie, a nawet zęby, grunt, by było to ostre. Oczywiście nie przejmowano się tym, że przyrządy są brudne, jest na nich zaschnięta krew innej dziewczyny. Okropność. Ból był ogromny, a często po tym zabiegu dużo dziewczyn umierało z powodu różnych infekcji i powikłań.  Wyobraźcie sobie, że obrzezaniu poddawane są miliony dziewczynek i ludzie nie widzą w tym nic złego. To jest po prostu nienormalne!
Tak, tak żyjemy w XXI wieku, a nie w średniowieczu, a to dalej się dzieje. 

Książka Waris Dirie pokazuje, że mimo trudności w życiu można wiele osiągnąć. Została bardzo znaną, czarnoskórą modelką, osiągnęła sukces. Wiele ją to kosztowało, bo musiała zmierzyć się z ucieczką, zdecydować się na ten krok. Później musiała radzić sobie dalej. Jak widać jej się udało, a to dzięki jej ambicji, samozaparciu.
Bardzo podziwiam autorkę, że po tylu strasznych przeżyciach odnalazła w sobie ducha walki.

Książka napisana jest prostym językiem, przepełniona jest natomiast brutalnością. Jest to historia niestety prawdziwa. Warto ja przeczytać, bo pokazuje problemy tego kraju, które od tysięcy lat są nadal aktualne.


Ocena: 10/10
 Recenzja bierze udział w wyzwaniu "Pochłaniam strony"(252 strony)

9 komentarzy :

  1. Czytałam tę książkę dwukrotnie i nawet za drugim razem ciągle czułam się zbulwersowana i zszokowana.

    OdpowiedzUsuń
  2. Faktycznie jest to książka o bardzo trudnej tematyce, ja po jej przeczytaniu przez długi czas myślałam o tym jaką jestem szczęściarą, że żyję w Europie. Polecam Ci również inne książki Waris Dirie, również bardzo wstrząsające.
    Swego czasu oglądałam także ekranizację tej książki, bardzo dobrze zrobiona!

    OdpowiedzUsuń
  3. Obejrzałam film na podstawie tej książki, ale dosc dawno. Z ksiazka bym sie z checia zapoznał.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dobra książka i porusza ważny temat. Kontynuacje już mnie do mnie przemówiły, ale tą, choć czytałam strasznie dawno temu, pamiętam dobrze do dziś.

    Film też jest niezły.

    OdpowiedzUsuń
  5. Myślę, że to może być naprawdę dobra książka. Z chęcią ją przeczytam.

    Pozdrawiam i zapraszam:
    im-bookworm.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Dużo dobrego już przeczytałam o tej książce. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Książka, któa odkrywa świat o jakim rzadko kto pamięta

    OdpowiedzUsuń
  8. @Kinga : Mam go wpisać do akcji ;)?

    OdpowiedzUsuń
  9. Musze tę książkę przeczytać.. Widziałam film, ale jednak książkę tez powinnam..

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka