08.03.2014

Jodi Picoult - Dziesiąty krąg

Tytuł: "Dziesiąty krąg"
Autor: Jodi Picoult
Ilość stron: 365
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka














Trixie ma czternaście lat i niedawno zerwał z nią chłopak. Dziewczyna jest załamana i za wszelką cenę chce być znowu z nim. Razem z jej przyjaciółką obmyślają plan, który ma pomóc Trixie w odzyskaniu chłopaka. Niestety nie wszystko poszło tak, jak powinno, a główna bohaterka zostaje zgwałcona.

Jodi Picoult jest znana z tego, że w swoich książkach porusza trudne tematy. Tutaj również tak jest. Tym razem główną bohaterką jest zgwałcona czternastolatka. Jednak warto zwrócić uwagę na jej rodziców, a szczególnie na ojca - rysownika komiksów. Gdy Daniel dowiaduje się, że jego córka została skrzywdzona wpada w szał i zmienia się. Zresztą trudno mu się dziwić. Jest też matka Trixie, kobieta, która wzorem do naśladowania nie jest, ale jej postać jest warta uwagi.

"Dziesiąty krąg" w szczególności poleciłabym młodym dziewczynom. Dlaczego? Ze względu na tematykę i główną bohaterkę, która jest nastolatką. Nie da się ukryć, że coraz częściej ofiarami gwałtu są młode dziewczyny, więc uważam, że takie książki są jak najbardziej potrzebne. Autorka pokazuje też świat nastolatków z tej gorszej strony. Dla mnie przerażające są te niektóre ich zabawy.

"Dziesiąty krąg" to bardzo dobra książka. Oczywiście uważam, że autorka ma na swoim koncie jeszcze lepsze ("Bez mojej zgody"), ale ta również jest godna polecenia. Jodi Picoult pokazuje, że nie cierpi tylko ofiara gwałtu, lecz także jej najbliżsi. Rodzina przedstawiona w książce idealna na pewno nie jest, jej członkowie maja swoje problemy, a dodatkowo autorka analizuje ich zachowanie w momencie krytycznym, jakim jest tutaj gwałt. Oprócz tego tematu poruszone są też inne problemy tj. młodzieńcza miłość, romans itp.

Po książki Jodi Picoult sięgam bez czytania opisów z tyłu okładki, bo wiem, że na pewno się nie zawiodę. Autorka po raz kolejny napisała bardzo dobrą książkę, którą mogę polecić. Jak zwykle nie jest to lektura łatwa, ale czyta się ją błyskawicznie. Fajnym urozmaiceniem jest komiks, który pojawia się po każdym rozdziale. Jest on tworzony przez ojca Trixie i on sam jest jego bohaterem. Polecam!

Ocena: 8/10

Wyzwanie biblioteczne

14 komentarzy :

  1. Muszę w końcu pożyczyć od siostry coś spod pióra Picolut, kilka sztuk jej powieści ma, między innymi właśnie wspomniane przez Ciebie "Bez mojej zgody". Może i ja będę w stanie docenić jej pisarstwo :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Bez mojej zgody" to genialna książka, więc myślę, że się nie zawiedziesz.

      Usuń
  2. Jestem ogromną fanką twórczości Picoult . Mam za sobą osiem powieści jej autorstwa i chcę więcej. "Dziesiąty krąg" czytało mi się dobrze i uważam, że to niezła powieść, aczkolwiek najsłabsza z tych, które miałam okazję poznać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Według mnie najsłabsza jej książka to "Drugie spojrzenie" :)

      Usuń
  3. Nie słyszałam o tej książce, a powieści Picoult czytam dużo. Tematyka bardzo dziesiejsza, więc chętniesię za nią rozejrzę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba we wszystkich jej książkach poruszane są takie ważne i współczesne tematy:)

      Usuń
  4. Jak na razie miałam jedno spotkanie z tą autorką, które bardzo fajnie wypadło. Ta książka brzmi ciekawie i myślę, że mi się spodoba. Poszukam jej :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam Picoult, jej styl i emocjonalizm. Cieszę się, że książka przypadła Ci do gustu.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeszcze nie miałam przyjemności zapoznać z twórczością Picoult. Mam nadzieję, że ten stan się wkrótce zmieni ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam kilka powieści Jodi Picoult i muszę przyznać, że "Dziesiąty krąg" czeka na mnie na półce i chyba pod wpływem Twojej recenzji sięgnę po nią ;) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Biorę na ślepo każdą książkę tej pani, bo wiem, że przy czytaniu emocje gwarantowane :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Książka może i fajna ale film bez komentarza:/ .Moim zdaniem ta dziewczyna z filmu jest największą frajerką na świecie, a poza tym film jest o takiej szczeniackiej niedojrzałej miłości żal...

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo dobra książka. Wszyscy jej bohaterowie są po części ofiarami i czarnymi charakterami. Wg mnie najbardziej tragiczną postacią nie jest Trixie, tylko jej chłopak, który niesłusznie został oskarżony o gwałt i płaci najwyższą cenę.

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka