13.07.2014

Betty Mahmoody, Zana Mushsen - Sprzedane!

Tytuł: "Sprzedane!"
Autorzy: Betty Mahmoody, Zana Mushsen
Ilość stron: 270
Wydawnictwo: Akapit














"Sprzedane" to historia, która wydarzyła się naprawdę. Piętnastoletnia Zana i czternastoletnia Nadia mieszkają w Anglii. Latem 1980 roku wyjeżdżają razem ze swoim ojcem Jemeńczykiem do Jemenu. Mają tam spędzić swoje wakacje i poznać rodzinę. Ta z pozoru ekscytująca podróż kończy się tragicznie. Na miejscu okazuje się, że dziewczyny zostały sprzedane przez własnego ojca i wydane za mąż za nastolatków. Ich życie to jeden wielki strach i upokorzenie.

"Czasu, lat - podobnie jak ja już nie liczy. Jedyną ważną rzeczą w tym kraju jest przeżyć, dzień po dniu, noc po nocy, i tak w nieskończoność" 

Tej książki nie da się czytać spokojnie i bez emocji. Nie ma takiej możliwości. Przygotujcie się na lawinę emocji, głównie tych negatywnych. Ja czułam gniew, wściekłość, przeżywałam wszystko razem z Zaną i Nadią. Naprawdę nie mogę się pogodzić z tym, że takie rzeczy się dzieją, że istnieją takie miejsca, gdzie kobieta nie może decydować o swoim losie.

Przerażające jest to, jak bardzo zmieniły się siostry. Właściwie w jednej chwili zamiast szczęśliwych nastolatek, pojawiły się nieszczęśliwe, poniżane mężatki, traktowane gorzej niż bydło. Zaimponowała mi postawa Zany; jej upór i determinacja. Mimo wszelkich starań tych wszystkich złych ludzi, ona ciągle powtarzała, że jest Angielką. Podziwiałam obie dziewczyny za to, że to wszystko potrafiły wytrzymać, za ich godność i walkę o wolność.

Kobieta w Jemenie jest niewolnicą. Tak, to jest idealne określenie. Nie mają prawa głosu, są całkowicie zależne od mężów i poniżane. Za mąż wychodzą już dziesięcioletnie dziewczynki i tym samym przejmują obowiązki dorosłej kobiety. Nie ma żadnej taryfy ulgowej. Jesteś kobietą, jesteś nikim.

Pisanie tej recenzji nie jest dla mnie łatwe. Ciężko opisać emocje, które towarzyszyły mi podczas czytania. Tę historię po prostu trzeba poznać! I warto się najpierw przygotować psychicznie, bo nie jest to lektura łatwa. Obiecuję, że bardzo długo pozostanie w Waszych myślach.

Wyzwanie biblioteczne

5 komentarzy :

  1. Bardzo interesująca lektura. Dobrze, że Zana zdecydowała się nią podzielić. To ważne, by świat wiedział o takich historiach.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciężka historia... Ale uważam, że należy ją poznać, by zrozumieć, że nasze życie może się zmienić w każdej chwili.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie wiem dlaczego, ale ciągnie mnie do takich historii. Od zawsze takich książek poszukiwałam. Nie słyszałam nigdy wcześniej o tej książce. Koniecznie muszę zapisać sobie tytuł, bo Twoja recenzja zrobiła na mnie wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie również do takich historii ciągnie. Czuję, że potrzebuję takich książek od czasu do czasu.

      Usuń
  4. Czasem się zastanawiam, czy to naprawdę też ludzie. Czy to ten sam gatunek, co ja. I to nawet nie chodzi, że ktoś robi komuś krzywdę, bo psychopaci zdarzają się w każdej kulturze. Ale tam to jest norma - i to jest najgorsze.

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka