09.11.2014

Jørn Lier Horst - Jaskiniowiec

Tytuł: "Jaskiniowiec"
Autor: Jørn Lier Horst
Ilość stron: 336
Wydawnictwo: Smak Słowa














Chyba nie ma osoby, która jeszcze o tej książce nie słyszała, bo ostatnio było o niej bardzo głośno, a jej recenzje zalewały blogosferę. Po tak wielu pozytywnych słowach po prostu musiałam po nią sięgnąć. Chociaż trochę tak dziwnie zaczynać czytanie od 9 tomu, bo na dzień dzisiejszy tylko taki został u nas w Polsce wydany. Horst porównywany jest do Nesbo. Ja pod tym kątem go nie ocenię, bo żadnej powieści pana Nesbo jeszcze nie miałam okazji czytać (tak, tak, wiem, że to wstyd).

Pewnego dnia, właściwie przypadkowo, zostają znalezione zwłoki starszego mężczyzny, który przez cztery miesiące po śmierci leżał w swoim fotelu w domu. Policja uznaje, że umarł z przyczyn naturalnych i ignoruje sprawę, ale córka policjanta, Williama Wistinga, pracująca jako dziennikarka, zainteresowała się tą sprawą i postanowiła napisać artykuł na temat samotności i poświęcić w nim uwagę zmarłemu.

Gdy Line pracuje nad artykułem, William Wisting ma sporo pracy, bowiem na plantacji jodły, zostają znalezione zwłoki mężczyzny. Tym razem jednak istnieje podejrzenie, że śmierć nie była nieszczęśliwym wypadkiem. Rozpoczyna się śledztwo i próba zidentyfikowania mężczyzny.

Akcja w książce toczy się spokojnie, ale z czasem nabiera tempa. Nie oznacza to jednak, że jest nudno. W ogóle mam wrażenie, że autorowi wcale na akcji najbardziej nie zależało, bo skupia się on raczej nad aspektami psychologicznymi, opisuje problem samotności i jego poważne skutki. Jednak ja czytałam o tym z przyjemnością i chociaż napięcie pojawia się praktycznie tylko na końcowych stronach to kompletnie mi to nie przeszkadzało i nie odczuwałam braku tego. Także jeżeli ktoś oczekuje ciągłych zwrotów akcji, nieopuszczającego napięcia i grozy to będzie zawiedziony, bo to nie o to w tej powieści chodzi.

Książka daje do myślenia. Jak bardzo trzeba być samotnym, żeby o czyjeś śmierci albo zniknięciu nikt się nie dowiedział? Powiem Wam, że dla mnie taka wizja śmierci jest po prostu przerażająca, bo chyba każdy chce zostawić po sobie jakiś ślad, zostać w czyiś wspomnieniach na zawsze i mieć świadomość, że ktoś będzie za nami tęsknił. A my mamy tutaj człowieka, którym kompletnie nikt się nie interesował, był strasznie samotny i opuszczony. Przerażające.

Wadą tej książki są niezbyt dopracowani główni bohaterowie, bo niewiele się można o nich dowiedzieć. Jednak trzeba wziąć pod uwagę, że to jest dziewiąty tom z tej serii, więc może w poprzednich byli lepiej opisani. Ale niestety w Polsce na dzień dzisiejszy mamy tylko "Jaskiniowca", a na wcześniejsze tomy trzeba jeszcze poczekać. W sumie to dziwne, żeby w taki sposób wydawać książki i trochę bezsensowny, ale cóż poradzić. Na szczęście nie ma żadnych spojlerów z poprzednich części.


Ocena: 8/10


Pora przestać się wstydzić, że nie znam twórczości Nesbo, więc proszę Was o polecenie jakieś jego dobrej książki. 

17 komentarzy :

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. "Jaskiniowiec" bardzo mi się podobał. Też nie podoba mi się kolejność wydawania we Polsce tego cyklu.

    Co do Nesbo, to polecam "Łowców głów", jest to thriller nienależący do żadnego cyklu i zakręcony jak skorupka ślimaka. Trochę mniej podobał mi się "Człowiek nietoperz", pierwsza część cyklu o Harry'm Hole. Na razie nic więcej nie czytałam ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Też przeczytałam. Zgadzam się z Twoją opinią :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam i przyjemnie spędziłam czas z książką :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jakskiniowca nie czytałam, ale mogę polecić Ci Pentagram Nesbo, chociaż cykl warto zacząć od początku, czyli od Człowieka Nietoperza.

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie słyszałem nigdy o tej książce, ale okładka skojarzyła mi się z Nesbo. I to też trochę dziwne, że zaczyna się dopiero od 9 tomu, jednak wydaje się być całkiem przyjemną lekturą :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Rzeczywiście książka popularna ostatnimi czasy na blogach, jestem jej coraz bardziej ciekawa z każdą recenzją.

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam nadzieję, że wydadzą poprzednie tomy, bo "Jaskiniowiec" jest naprawdę niezły.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdzieś czytałam, że mają wydać i taką też mam nadzieję

      Usuń
  9. Ha! Mam długo wyczekiwaną recenzję! Dziękuję ;)
    Samotność przeraża. Mnie również. Myślę, że przeczytanie tej powieści przyniosłoby mi same pozytywne uczucia, dlatego też chętnie po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę :-) ostatnio jestem mocno po tyle i wszystko robię z opóźnieniem. Jestem bardzo ciekawa, czy książka Ci się spodoba

      Usuń
  10. A ja nie słyszałam jakoś o tej książce... Czas to zmienić :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Czytałam i polecam. Nie rozczaruje.

    OdpowiedzUsuń
  12. Zabawne jest to, że Polacy wydają 9 tom serii bez wydania wcześniejszych... Naprawdę to bardzo fatalnie świadczy o ich poziomie. Niemniej, książką jestem zainteresowana więc na pewno przeczytam, ale może poczekam, aż wydadzą jednak te osiem wcześniejszych co by mieć ogląd na całość ^^

    OdpowiedzUsuń
  13. 9 tom tak od razu? A co tam, nawet mi to nie przeszkadza jak książka jest dobra :)

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka