27.01.2015

Językowo: Moja pierwsza książka po angielsku - przeczytana! Jak zacząć czytać w oryginale?

Jestem dzisiaj strasznie podekscytowana, bo chciałam się pochwalić swoją pierwszą książką, którą przeczytałam po angielsku. Jest to "Girl, Missing" Sophie McKenzie. Satysfakcja jest ogromna, a motywacja wzrosła o kilka stopni. O książce napiszę za jakiś czas, bo została też wydana w Polsce, a jest bardzo fajna i warta przeczytania, ale dzisiaj kilka rad początkującej dla początkujących. :)


Wybierz książkę, która Cię interesuje
Jeżeli w rodzimym języku czytasz kryminały to wybierz kryminał itd. Książka musi być dla nas interesująca, żeby czytało się ją z przyjemnością. Z tym, że ja w przypadku osób początkujących uważałbym na fanstastykę i science-fiction, bo różnie tam z tym słownictwem bywa i może się skończyć nad ciągłym ślęczeniem nad słowniczkiem, a w końcu zniechęceniem, a przecież nie o to chodzi.

Przygotuj dobry słownik
Słownik zdecydowanie się przydaje, ale jak wybrać najlepszy? Ja na początku przygotowałam sobie dwa tradycyjne, papierowe słowniki. Szybko jednak odłożyłam je na półkę, dlaczego? Raz, że wielu słówek w nich po prostu nie było, a ja traciłam dużo czasu na samo ich szukanie. Poza tym często podane było tylko jedno znaczenie, które często nijak pasowało do czytanych przeze mnie treści.

Dlatego też ja polecam słownik diki.pl. Jest on dostępny na komputery i telefony (aplikacja do pobrania za darmo, ale potrzebny jest dostęp do internetu) . Wpisujemy słówko i szybko mamy gotowe tłumaczenie i automatycznie wymowę (dźwięk można oczywiście wyłączyć). Ponadto jeżeli wpisujemy słówko w wersji amerykańskiej, to od razu dostajemy też w brytyjskiej. Mamy też przykładowe zdania oraz wyrażenia z danym wyrazem. Dla mnie jest to słownik idealny. A! I są też w nim potocyzmy, a i one się w książce zdarzają.

Na początek coś łatwego
Nie warto na samym początku stawiać sobie poprzeczki za wysoko i decydować się np. na grube tomy albo książki z trudną dla nas terminologią. Wiecie dlaczego tak szybko po kupnie tej książki zdecydowałam się zacząć jej czytanie? Z ciekawości otworzyłam sobie pierwszą stronę. Przeczytałam ją i zrozumiałam wszystko. Podobnie było z kolejną. Dla mnie najważniejszy jest pozytywny start. Jeżeli zniechęcamy się już na samym początku to mało prawdopodobne, że dotrzemy do końca. Trzeba się najpierw dowartościować i uwierzyć w swoje możliwości.

Dlatego polecam wybrać jakąś łatwą książkę. Moje propozycje są następujące:


  • życiowe książki/biografie - w takich powieściach słownictwo na pewno jest łatwiejsze niż np. w fantastyce. W końcu ucząc się języka w pierwszej kolejności poznajemy te najbardziej potrzebne dla nas zwroty dotyczące naszej codzienności 
  • książka, którą już czytaliśmy w języku polskim - mnie osobiście mogłoby to nudzić, bo raczej nie czytam dwa razy tej samej książki, ale jeżeli macie jakieś swoje ulubione, ukochane powieści, to dlaczego by nie przeczytać ich w oryginale? (wiem, że sporo osób poleca Harrego Pottera)
  • książka dla dzieci - to opcja dla osób początkujących, które szukają czegoś naprawdę łatwego na start. Mała liczba stron, często obrazki i bardzo łatwe słownictwo

Nie przejmuj się każdym słówkiem
Jeżeli miałabym sprawdzać w słowniczku każde słówko, którego nie znam, to czytałabym tę książkę dużo, dużo dłużej i najzwyczajniej w świecie bym się męczyła i zniechęciła. Owszem, chciałam łączyć miłe z pożytecznym i poznawać nowe słówka, ale robiłam to tylko wtedy, gdy naprawdę nie potrafiłam zrozumieć zdania albo gdy jakieś słówko ciągle mnie prześladowało na kolejnych stronach.

A na koniec napiszę coś pocieszającego dla wszystkich osób, które właśnie myślą sobie, że nie dają rady. Sama nie jestem na wysokim poziomie (testy, które robiłam kilka miesięcy temu pokazują poziom B1), ale dałam radę. Wy, jeżeli oczywiście chcecie, też dacie radę. Wszystko zależy od doboru odpowiedniej książki.

Ode mnie to już wszystko. Jeżeli kogoś przekonałam do przeczytania książki w oryginale to zachęcam do zerknięcia do TEGO postu. Polecam tam bardzo fajny i tani antykwariat internetowy.

A Wy czytacie książki w oryginale? 

Zobacz też: książki, które przeczytałam w oryginale:
"Girl, Missing" Sophie McKenzie 
"Ugly" Constance Briscoe 
J.K.Rowling - "Harry Potter and the Philosopher's Stone" 
"Cold Little Hand"

Więcej postów dotyczących nauki języków znajdziecie w kąciku językowym - KLIK

44 komentarze :

  1. ja zaczynałam czytać po angielsku ze strony Project Gutenberg - mnóstwo klasyki w różnych formatach za darmo, więc gratka dla posiadaczy czytników :) zagraniczne książki drukowane bywają jednak zbyt drogie :\

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie klasyka jakoś nie przekonuje, czytanie na czytniku w oryginale w sumie też, ale świetnie, że takie strony są:) A czy drukowane są drogie? To zależy gdzie kupisz. Ja swoje anglojęzyczne kupiłam za 3 zł, a jedną za złotówkę. Oczywiście nie są nowe, tylko z antykwariatu, ale za taką cenę warto.

      Usuń
    2. A ja znalazłem ciekawą stronę z książkami po angielsku z różnym poziomem trudności http://english-e-books.net.

      Usuń
  2. Naprawdę Ci gratuluję! Teraz już będzie tylko łatwiej ;)
    Tak, czytam książki po angielsku (klasa dwujęzyczna do czegoś zobowiązuje ;P) i w pełni mogę się zgodzić z Twoimi radami. Zwłaszcza z ostatnią - pamiętam, że w jednej z pierwszych książek po angielsku, które czytałam pojawiło się dość dużo słówek, których nie znałam. Po trzech rozdziałach i zapisanej kartce, stwierdziłam, że to nie ma sensu i wreszcie zaczęłam czytać z przyjemnością :)

    Pozdrawiam serdecznie i życzę dalszych sukcesów! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapomniałam wspomnieć: też korzystam z Dikiego, ale kiedy nie mam dostępu do Internetu bardzo przydatna jest aplikacja "Wielojęzyczny słownik OFFLINE". Nie jest może tak obszerny, ale myślę, że do lektury większości książek będzie wystarczający ;)

      Usuń
    2. Dziękuję:) Zaraz sobie zobaczę ten słownik, dzięki za polecenie.

      Usuń
  3. W oryginale czytam głównie książki na studia, niezbyt współczesne ;) Twoje rady sa calkiem dobre. Też korzystam z diki, ale ta wersja telefoniczna, którą ściąga się na ekranik i nie trzeba dostępu do internetu, jest bardzo okrojona

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie można mieć wszystkiego, ale ja zazwyczaj jak z niego korzystam to dostęp do internetu nam, więc się zbytnio nie martwię.

      Usuń
  4. Jeśli chodzi o czytanie w j.angielskim, to dobrze spisują się również młodzieżówki obyczajowe. Wiele z nich jest napisane prostym, codziennym językiem, który nie powinien przysporzyć problemów początkującemu czytelnikowi. Jeśli o mnie chodzi, to czytam sporo w j.angielskim, różne gatunki - sięgam również po ambitniejsze powieści, bo lubię wyzwania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja właśnie teraz czytałam młodzieżowy thriller. Język był faktycznie dosyć łatwy i taki codzienny. W sam raz na początek:)

      Usuń
  5. Bardzo chciałabym czytać więcej książek w oryginale, ale po prostu brakuje mi na to czasu, bo czytanie po angielsku zajmuje mi jakieś 3 razy dłużej niż po polsku. Na razie zadowalam się English Matters:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety muszę się zgodzić. Ja dziennie czytałam około 50 stron tej książki podczas gdy normalnie czytam więcej. Ale od czasu do czasu, gdy będę miała więcej wolnego, z przyjemnością po anglojęzyczne powieści będę sięgać.

      Usuń
  6. Książki w oryginale czytam już od kilku lat , więc sięgam już po wszystkie tytuły , które mnie interesują . Ale rady , które podałaś są świetne dla osób początkujących ! Gratuluję pierwszego sukcesu ,oby tak dalej ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję:) Zazdroszczę, że możesz czytać wszystko, co Cię interesuje. Ja na razie skupiam się na wybieraniu łatwiejszych książek. Ale wszystko przede mną, taką mam przynajmniej nadzieję.

      Usuń
  7. Na mnie czeka kilka książek Kinga i Larssona :) jak sesja minie to się za nie biorę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja również zamierzam przeczytać po sesji kilka książek w oryginale ;) Takie małe postanowienie noworoczne :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie życzę powodzenia:) Ja tak myślałam, żeby w swoim postanowieniu noworocznym zawrzeć taki punkt, ale wtedy jeszcze nie sądziłam, że mogłabym je faktycznie spełnić:)

      Usuń
  9. Ja jeszcze nie czytałam żadnej książki w oryginale, króciutkie opowiadania owszem, ale całej książki nigdy. Ale dzięki za rady i polecenie tego słownika - wydaje się naprawdę rzetelny.

    OdpowiedzUsuń
  10. Przeczytałam jeden z kryminałów Agaty Christie i byłam z siebie tak samo dumna jak Ty :D Bardzo chciałabym przeczytać wszystkie tomy HP w oryginale, ale nie wiem, kiedy znajdę czas.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystkie tomy HP to faktycznie wyzwanie, ale dasz radę:)

      Usuń
  11. Fajnie, też muszę nad tym pomyśleć w przyszłości, ale dla mnie przeczytanie książki w jęz. angielskim będzie pewnie sporym wyzwaniem. Zapamiętam Twoje wskazówki ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To faktycznie jest wyzwanie, ale satysfakcja po tym ogromna:)

      Usuń
  12. Ciekawe porady. Nigdy nie czytałam jeszcze książki w oryginale, gdyż nie mogłam się przełamać i po jakąś sięgnąć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najgorzej zacząć, potem jest tylko lepiej:)

      Usuń
  13. Muszę spróbować .... ale gdzie znaleźć książkę w innym języku ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To akurat nie jest żaden problem. Na allegro jest świetny antykwariat: http://allegro.pl/Shop.php/Show?id=14522502
      znajdziesz tam wiele książek w naprawdę niskich cenach, np. po 3 zł:)

      A oprócz tego na pewno znajdziesz coś na innych stronach z używanymi rzeczami

      Usuń
  14. Ja kilka dni temu zaczęłam czytać "Gossip Girl" Cecily von Ziegesar. PDF dostępny na chomikuj.pl Następną będzie Buszujący w Zbożu w oryginale ! :) :)

    Nawet jeśli tematyka nie do końca was zainteresuje, to książka jest na prawdę łatwa w rozumieniu (poziom B1/B2) I wiele przydatnych zwrotów ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Jeśli ktoś mieszka w Warszawie to na Woli jest biblioteka ze zbiorami obcojęzycznymi Poliglotka. Można pożyczyć książki i audiobooki. Dla początkujących są książki z serii Penguin Readers, różne poziomy. Te książki są z płytą, można czytać i słuchać równocześnie.

    OdpowiedzUsuń
  16. Może ktoś zapoda tytuły książek w dwóch językach, czyli z jednej strony angielska a obok strona tłumaczona.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sprawdź tutaj: http://www.publio.pl/promocja-czytamy-w-oryginale.html

      Usuń
  17. Jestem aktualnie w trakcie czytania mojej pierwszej ksiazki po angielsku, ktora jest wlasie Harry Potter. Poniewaz dobrze znam ta ksizke w jezyku polskim to uznalam ze jest to idealny start dla kogos z raczej przecietnym poziomem jezyka i byla to naprawde swietna decyzja. Slownik diki jak najbardziej sie sprawdza. Poczatki nie sa latwe ale idzie mi coraz lepiej i jestem juz w posiadaniu drugiej czesci przygod Harrego w oryginale i juz nie moge sie doczekac zeby sie za nia zabrac :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! Ja drugą część i kolejne czytałam już po polsku, ale mam nadzieję, że zrobię to jeszcze po angielsku - jak tylko będę miała więcej wolnego czasu.

      Usuń
  18. Moja pierwsza ksiazka po angielsku to "Beat of Temptation" Nalini Singh, przy czym czytalam ta ksiazke ponpolsku pare razy :) na razie mam za soba trzy ksiazki, glownie o wilkolakach, teraz szarpnelam sie na romans i utknelam od paru miesiecy, chwilami na prawde nie wiem o co im chodzi (niektore slowa mnie dobijaja). Uzywam Kindle wiec mam tlumaczenie danego slowka na miejscu, w dodatku wybieram ksiazki ktore maja pomoc (word wise) z amazonu ;) mega ulatwienie co do czytania ale ostatnio z checia szarpnelabym sie na ksiazke papierowa :p powodzenia wszystkim ktorzy probuja czytac po angielsku :)

    OdpowiedzUsuń
  19. A ja zapraszam do siebie na stronkę - jestem pasjonatką języków obcych, prowadzę kursy, tłumaczę i uwielbiam czytać:) Dlatego prowadzę antykwariat obcojęzyczny eStduiante- może znajdziecie coś ciekawego:)
    http://www.estudiante-sklep.pl/

    OdpowiedzUsuń
  20. Droga Kingo, popraw link do słownika on-line :) www.diki.pl (a nie .com).
    Pozdrawiam serdecznie, właśnie podejmuje wyzwania przeczytania pierwszej książki w języku angielskim, ale technicznej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za czujność, już poprawione:) Miłej lektury!

      Usuń
  21. Cześć, a jeśli szukasz dobrych książek, za które nie przepłacisz fortuny a znajdziesz angielskie książki to polecam BookMaster.pl

    OdpowiedzUsuń
  22. Ostatnio na rynku pojawiło się wydawnictwo [ze słownikiem], które oferuje książki po angielsku ze słownikiem! Świetne na rozpoczęcie przygody z czytaniem w języku angielskim. Znajdziecie je tutaj -> www.zeslownikiem.pl

    OdpowiedzUsuń
  23. Cześć, czy dobrym pomysłem będzie czytanie książki po angielsku, której się oglądało film (kilka razy)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uważam, że tak. Na pewno będzie dużo łatwiej zrozumieć treść:)

      Usuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka