28.07.2015

Winston Groom - Forrest Gump, Gump i spółka

Nie wiem, jak to się stało, że nie opublikowałam jeszcze zaległych recenzji z maja, a więc dzisiaj nadrabiam zaległości i piszę o książkach, które znają chyba wszyscy, a cześć pierwszą na pewno. Mowa o Forreście Gumpie.



Tytuł: "Forrest Gump"
Autor: Winston Groom
Ilość stron: 238
Wydawnictwo: Prima
Tom: I




Całkiem niedawno dowiedziałam się o istnieniu tej książki. Zawsze kojarzyłam tylko film, którego nigdy nie miałam okazji obejrzeć w całości. Teraz mogę tylko żałować, że tak późno poznałam Forresta. Podobno film jest znacznie lepszy niż książka, ale też całkiem inny. Muszę więc szybko sama to sprawdzić.

Główny bohater książki, Forrest Gump, jest postrzegany przez społeczeństwo jako idiota. Jego iloraz inteligencji nie jest zbyt wysoki, co przekłada się na jego zachowanie, aczkolwiek natura nie poskąpiła mu za to wzrostu. Forrest ima się różnych zajęć, trafia w różne, często dziwne miejsca i ciągle, ale zazwyczaj nieświadomie, wpada w jakieś kłopoty. Jego życie jest jednak barwne, nie ma w nim miejsca na nudę. Forrest sam mówi o sobie w ten sposób: "może jestem idiota, ale nie jestem głupi". Jego postać budzi u mnie sympatię, wydaje się taki swojskim, prostym chłopakiem, a potem mężczyzną, którego mimo wszystko chciałoby się poznać.

Książkę tę można podzielić na dwie połowy. W pierwszej poznajemy dzieciństwo Forresta i jego młodość. Wydarzenia tutaj są bardzo realne. Później z kolei robi się troszeczkę absurdalnie, a sytuacje, w których uczestniczy Forrest, są oderwane od rzeczywistości. Można to uważać za wadę, ale ja miło spędziłam czas podczas czytania i naprawdę sporo się śmiałam.  A tekst "chce mi się siku" jest naprawdę genialny.

Ta książka to tylko 200 stron, a upchnięto tutaj tyle przygód,  ze naprawdę ciężko za Forrestem i jego szalonym życiem nadążyć. Ja tę powieść pochłonęłam i z zaciekawieniem śledziłam jego losy. Były łzy śmiechu, a i od czasu do czasu łezka kręciła się ze wzruszenia. Dla mnie to świetna książka.

Jeżeli chodzi o styl to na początku mnie denerwował. Książka celowo napisana jest z błędami stylistycznymi, żeby ukazać niski poziom  inteligencji Forresta. Z czasem jednak zyskało to dla mnie pewien urok i przyzwyczaiłam się.

Ocena: 8/10





Tytuł: "Gump i spółka"
Autor: Winston Groom
ilość stron: 255
Wydawnictwo: Albatros
Tom: II






"Gump i spółka" to druga część przygód Forresta Gumpa rozpoczynająca się od bardzo mądrych słów: "Każdemu zdarza się spudłować w życiu, dlatego wokół spluwaczek leżą gumowe wycieraczki".

Forrestowi trochę lat już przybyło, ale w dalszym ciągu przygód ma co nie miara i równie łatwo pakuje się w kłopoty. Ta część to kontynuacja przygód jego, jego syna Forresta i w większości dobrze nam już znanych postaci. Jak potoczą się ich losy? Przeczytajcie sami.

Ta część podobała mi się troszeczkę mniej niż poprzednia, jakoś nie czułam tego specyficznego klimatu z tomu pierwszego. Ponadto Forrest wielokrotnie irytował mnie swoim brakiem odpowiedzialności w stosunku do syna, ale jak ostatecznie sprawy się potoczyły - nie zdradzę. Wydaje mi się, że jest napisana trochę na siłę, naciągana, ale w dalszym ciągu można przy niej miło spędzić czas.

Ocena: 6/10

7 komentarzy :

  1. A ja muszę przyznać, że jeszcze jej nie czytałam. Muszę nadrobić zaległości.

    OdpowiedzUsuń
  2. Kolejna książa która jest moim absolutnym must have <3!

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam tylko pierwszą część i to dawno. Ba! Nie wiedziałam, że jest druga. :P

    OdpowiedzUsuń
  4. Kurczę, niestety nie czytałam ;( Ba, nawet filmu nie oglądałam...
    Dobra, to chyba nie jest powód do dumy, więc muszę się zmobilizować i nadrobić te karygodne zaległości ;)
    http://czytelnicze-turbulencje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie czytałam, ale film oglądałam kilka razy i uważam, że jest wyśmienity. Trochę boje się przeczytać książkę, bo właśnie też słyszałam, że gorsza.

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam Forresta Gumpa, jak dla mnie książka idealna.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie czytałam jeszcze książek, a filmu prawie nie pamiętam.. Chyba czas to nadrobić

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka