05.08.2015

J.K Rowling - Harry Potter i Kamień Filozoficzny

Lepiej późno niż wcale. Nareszcie zdecydowałam się na poznanie przygód Harry'ego Pottera. Kurcze, bo aż było mi wstyd, że ja jeszcze tego nie znam. Pierwszy tom poznałam w oryginale, ale kolejne zamierzam przeczytać po polsku.

Tytuł: "Harry Potter i kamień filozoficzny"
Autor: J.K Rowling
Ilość stron: 324
Wydawnictwo: Media Rodzina
Tom: I







Dziesięcioletni Harry Potter nie ma łatwego życia. Jest sierotą i mieszka u swojego wujostwa, które go nienawidzi. Jego pokój znajduje się w maleńkiej komórce pod schodami, a chłopak jest stale obrażany przez swojego okropnego kuzyna Dydley'a i traktowany jak ktoś gorszy. Wszystko zmienia się w dniu jedenastych urodzin Harry'ego, kiedy to odwiedza go Rubeus Hagrid, gajowy Hogwartu, wręczając mu list z zaproszeniem do szkoły magii i czarodziejstwa. Teraz zaczyna się wielka przygoda Pottera, którą przeżyje wraz z Ronem i Hermioną.

Nie wiem, jak odebrałabym tę książkę kilka lat temu, ale teraz jestem nią wprost zachwycona. Chociaż nie jestem wielką fanką fantastyki i rzadko sięgam po tytuły z tego gatunku, to Harry Potter zdobył moje serce. Ta historia jest po prostu taka magiczna i w tym tkwi jej urok. To to jedna z tych książek, którą mimo wszystko powinno się poznać i samemu przekonać, co w niej takiego jest, że tyle osób się nią zachwyca. A jest się czym zachwycać, gwarantuję. Przede wszystkim są tutaj świetni bohaterowie, ale o nich za chwilę, ciągle się coś dzieje i nie ma tutaj miejsca na nudę. Ten tajemniczy świat naprawdę przyciąga do siebie czytelnika, a ja z chęcią w Hogwarcie jeszcze zagoszczę. I oby jak najszybciej!

Sądzę także, że jest to niezwykle mądra powieść, która może czegoś nauczyć. Autorka przekazuje za jej pomocą wartości, które powinny być obecne w życiu każdego człowieka. Mamy tutaj przyjaźń, ale taką prawdziwą, wymagającą często poświęceń oraz męstwo i odwagę. I fakt, że warto być dobrym, bo kłamstwo zawsze wyjdzie na jaw.

Harry Potter zdobył moje serce. Tak po prostu. Zaimponowała mi jego odwaga, wytrwałość i zaangażowanie.Wyjątkowo nie przeszkadzała mi Hermiona Granger, która jest zarozumiałą i miejscami naprawdę denerwującą kujonką, ale potrafiła mnie też rozbawić swoimi wysokimi ambicjami. Z kolei Ron Wesley jest dla mnie takim uroczym rudzielcem, którego nie da się nie polubić. Na uwagę zasługuje też Rubeus Hagrid, który jest olbrzymim mężczyzną pełniącym funkcję gajowego w Hogwarcie. Jego język jest naprawdę bardzo zabawny i można się pośmiać. O bohaterach można by było wiele pisać, ale najlepiej poznać ich samemu. Tutaj każda postać jest dobrze dopracowana, charakterystyczna, a nie tylko Harry Potter i jego najbliżsi. Za to ogromny plus.

Kurcze, teraz mogę jedynie żałować, że nie poznałam tej książki jakieś 10 lat temu. Sądzę, że miałabym dzisiaj co wspominać.


Ocena: 9/10

Wspomnę tez kilka słów o ekranizacji, która mnie również oczarowała. Czytając tę książkę po angielsku nie wszystko potrafiłam sobie wyobrazić, pewne rzeczy mi umknęły, a film wspaniale te braki uzupełnił. Ekranizacja jest bardzo szczegółowa, pominięto jedynie kilka wątków, a niektóre zostały delikatnie zmienione. Aktorzy zostali świetnie dobrani. Ja uwielbiam rolę Hermiony, w którą wcieliła się Emma Watson. Dokładnie tak ją sobie wyobrażałam w książce. Idealnie zagrane.


17 komentarzy :

  1. Ale Ci fajnie, że jeszcze nie znasz tej serii. Ja bardzo chciałabym o niej zapomnieć i przeczytać ją na nowo. Jeżeli podobała Ci się tak bardzo pierwsza część, to reszta powinna być jeszcze lepsza.
    Niestety późniejsze ekranizacje są bardzo niedokładne (ale trochę trudno w 2,5h opowiedzieć historię, która ma 1000 stron).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przeczytać na nowo zawsze można nawet znając treść:) Co do filmów to przede mną "Czara ognia" i już się przygotowuję na to, że może być niedokładnie.

      Usuń
  2. Ja także czytam tę serię dopiero teraz, w wieku 26 lat. Żałuję, że nie przeczytałam jej wcześniej, chociaż z drugiej strony się z tego ciesze ;) Jestem już przy Zakonie Feniksa, tzn. ostatnio go skończyłam, ale wrażenia dalej takie same: książki rewelacyjne ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lepiej późno niż wcale:) Ja obecnie czytam "Czarę Ognia" .

      Usuń
  3. Do Harrego zawsze będę miała sentyment :). Ja akurat książkę przeczytałam dość dawno temu, ale i tak bardzo dobrze ją pamiętam i miło wspominam ;).

    OdpowiedzUsuń
  4. Pamiętam, jak kiedyś nie chciałam czytać Pottera, bo uważałam to za lekturę "dla chłopców" :D Ojj, myliłam się... Teraz mam za sobą wszystkie części, ale myślę o powrocie do nich, bo dawno to było, jak je czytałam i już niewiele pamiętam...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też tak myślałam jak byłam młodsza i temu mnie do tej serii nie ciągnęło:)

      Usuń
  5. Ostatnio zacęłam czytać Pottera od nowa. jest to moja ulubiona seria całego życia i pokochałam młodego czarodzieja już od pierwszych tomów :) Do tej pory pamętam jak mama mi je kupiła ! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. A ja dalej nie przeczytałam nawet pierwszego tomu...
    Nominowałam cię do Courtship Book TAG. Jeżeli tylko miałabyś ochotę, zapraszam do zabawy. ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Moja ulubiona seria :D Pomimo wielu bardzo lubię do niej wracać :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Zdecydowanie lepiej późno niż wcale! :) Ja Kamień Filozoficzny miałam nagrany na płytę i jak byłam mała to słuchałam do snu :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiałam tę książkę 10 lat temu, muszę do niej wrócić :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Jestem miłośniczką Harry'ego od dobrych kilku lat, i miło mi powitać Ciebie w naszym potterowym gronie :D Potem będzie jeszcze lepiej, zapewniam Cię :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie już nie potrafię się doczekać dalszej lektury:)

      Usuń
  11. Jako dzieciak długo się opierałam tej serii, ale kiedy w końcu ją poznałam, po prostu przepadłam - zdecydowanie są to książki, które stworzyły moją "młodszą młodość". :) Od jakiegoś czasu chodzi mi po głowie ponowne przeczytanie całości - ostatnie tomy czytałam tylko raz i niezbyt dobrze je pamiętam, poza tym jestem ciekawa, jak odebrałabym serię teraz.

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka