10.10.2015

Richard Matheson - Jestem legendą


Tytuł: 'Jestem legendą"
Autor: Richard Matherson
Ilość stron: 224
Wydawnictwo: Mag










Robert Neville jest jedynym człowiekiem, który przeżył zarazę zmieniającą ludzi w wampiry. Mężczyzna dzień w dzień wykonuje te sam czynności, które pozwalają mu przeżyć w obecności zarażonych; zabezpiecza swój dom, pali ciała wampirów i patrzy na zegarek, by wrócić do domu o odpowiedniej porze. Doskonale też zdaje sobie sprawę, że każdy, nawet najmniejszy błąd, może go kosztować życie.

Ta książka to znakomity obraz samotności i jej skutków w życiu człowieka. Robert przez lata po zarazie żył całkowicie sam, zamknięty we własnym domu. Sam jak palec. I tutaj od razu nasuwa się pytanie, czy warto jeszcze żyć. I jak żyć ze świadomością, że jest się jedynym ocalałym? Czy takie życie ma w ogóle sens? Robert stracił swoją rodzinę i przyjaciela. Nagle, z dnia na dzień, już nie miał z kim porozmawiać, zostało mu tylko jego własne towarzystwo i cztery ściany. Wizja przerażająca.

Według mnie to nie jest książka, od której powinno się oczekiwać szybkości akcji, ponieważ życie głównego bohatera jest dosyć monotonne, przebiega według pewnego schematu i aż tak dużo się tutaj nie dzieje. Brakuje dynamizmu, który zazwyczaj w tego typu książkach jest obecny. Nie odczuwałam też grozy, na którą liczyłam. Jednak i tak oceniam tę pozycję wysoko, ponieważ świetnie wykreowano głównego bohatera i ukazano przede wszystkim jego emocje. Dużo tu przemyśleń Roberta, a mało akcji. Owszem, odczuwam niedosyt, bo można byłoby tę historię bardziej rozwinąć, lepiej opisać nowy świat, a tego tu niestety zabrakło.

Ocena: 6/10

12 komentarzy :

  1. Nie dla mnie, a poza tym to chyba nie szukam książki z oceną 6/10. Aczkolwiek recenzja świetna :***
    U mnie bezspoilerowa recenzja książki, której główna bohaterka zabija dotykiem!

    OdpowiedzUsuń
  2. Film bardzo mi się podobał, ale nie jestem pewna czy książka znajdzie się na liście moich lektur do przeczytania ;)
    Thievingbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Mogłabym się skusić, ale może bez kupowania od razu tej książki. Trochę szkoda, że brakuje dynamizmu, co pewnie odczułabym w czasie lektury, ale jeżeli bohater jest w miarę ciekawy, to jakoś bym to przebolała. Będę pamiętałą o tej książce.

    OdpowiedzUsuń
  4. Raczej na chwilę obecną odpuszczę. Niby fabuła to moje gusta, ale jakoś tak póki co nie mam ochoty ;)

    Bookeaterreality

    OdpowiedzUsuń
  5. Oglądałam film, który, choć ciekawy mnie nie powalił - może właśnie dlatego, że oczekiwałam od niego jakiejś akcji, nie znając w ogóle fabuły. Po książkę sięgnę, bo słyszałam, że jest znacznie lepsza niż film :)
    Dzięki, że mi o niej przypomniałaś w ogóle :D

    Pozdrawiam serdecznie,
    Mona Te [Blog]

    OdpowiedzUsuń
  6. Książki nie czytałam, ale film już oglądałam. I choć było to dawno temu to bardzo mi się podobał.
    Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  7. Film bardzo mi się podobał już wtedy, gdy byłam dzieckiem. Ksiązki nie czytaam, gdyż nie wiedziałam nawet o jej istnieniu! :O

    OdpowiedzUsuń
  8. Oglądałam fragment filmu, ale przerwałam w momencie, w którym dowiedziałam się, że jest on na podstawie książki. Ale teraz widzę, że chyba jednak mogłam oglądać dalej...
    medycy nie gęsi, też książki czytają!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podobno film bardzo różni się od książki, ale nie mogę tego potwierdzić, bo sama go nie widziałam.

      Usuń
  9. Nie mam czasu na książki nieco niższych lotów, więc tym razem odpada.

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie miałam pojęcia, że film był na podstawie książki. Film mi się podobał, więc z książką może być podobnie, zatem muszę ją przeczytać (kiedyś) :D

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka