11.02.2016

Ewa Nowak - Dane wrażliwe, Kiedyś na pewno

Z książkami Ewy Nowak mam tak, że raz mnie zachwycają, a innym razem zupełnie mnie nie porywają. Tak też było i w przypadku poniższych tytułów.


Tytuł: "Dane wrażliwe"
Autor: Ewa Nowak
Ilość stron: 248
Wydawnictwo: Egmont
Seria: Miętowa (tom 12)










Czasami drobne kłamstwo może zniszczyć ci życie. O tym przekonała się szesnastoletnia Nina Petrykowska, bohaterka "Danych wrażliwych", kiedy chcąc być zaakceptowana przez swoje rówieśnice skłamała, że ma chłopaka. Niespodziewanie to niewinne kłamstewko niszczy dziewczynie życie, gdy kilka dni później w wypadku ginie chłopak, który miał na imię tak samo jak wymyślona sympatia Niny.

Początkowo trochę obawiałam się tej książki, bo sama gimnazjum mam już za sobą i bałam się, że nie przypadnie mi do gustu główna bohaterka. Pozytywnie się jednak zaskoczyłam, bo lektura okazała się naprawdę fajna i pani Ewie udało się mnie wciągnąć. Książka napisana jest w sposób lekki, a zarazem dotyka kilku problemów, które w młodzieżówkach często są poruszane. Głównym tematem jest tutaj kłamstwo oraz jego skutki, ale to nie wszystko. Nina przejmuje się zdaniem innych, pragnie akceptacji, chce pokazać koleżankom, że ona też może mieć chłopka. "Dane wrażliwe" to także historia o przyjaźniach; i tych rodzących się, i tych, które nie zawsze nimi są, bo prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto zaakceptuje nas w stu procentach, ze wszystkimi naszymi wadami i ułomnościami. Nie brakuje tu także rodzinnych problemów.

Kolejny raz chcę zwrócić uwagę na to, że w książkach pani Ewy znajdziemy takie zwyczajne historie, ale ukazujące problemy polskich nastolatków i ich rodzin. I za to cenię tę autorkę. "Dane wrażliwe" to książka, którą po prostu dobrze się czyta. Może i nie dzieje się tutaj jakoś szalenie dużo, może i znacznie różni się od innych młodzieżówek, do których teraz jesteśmy przyzwyczajeni, ale przez tą zwyczajność ma w sobie coś wyjątkowego.




Tytuł: "Kiedyś na pewno"
Autor: Ewa Nowak
Ilość stron: 309
Wydawnictwo: Egmont
Seria: Miętowa (tom 10)









Bohaterkami "Kiedyś na pewno" są dwie przyjaciółki: Dorota  - niewierząca w siebie szara myszka, pełna kompleksów, które zatruwają jej życie oraz piękna i niezwykle uzdolniona tancerka Natalia. Dwie zupełnie inne osobowości, które połączyła przyjaźń. Dorota zazdrości swojej przyjaciółce, czuje się przy niej brzydka, porównuje się. Bohaterki to takie normalne dziewczyny, które popełniają błędy, nie zawsze postępują uczciwie, zmagają się z różnymi problemami.

Kompleksy są już chyba wpisane w nastoletnie życie, ale nie tylko, bo kto z nas może się pochwalić, że w całości siebie akceptuje i nie chciałby niczego zmieniać?  Myślę też, że to właśnie w wieku nastoletnim kompleksy mogą najbardziej w życiu namieszać i skutecznie obniżyć jego jakość. Sama kompleksy mam, więc Dorotę rozumiałam doskonale.

"Kiedyś na pewno" to także historia o przyjaźni, która nie zawsze jest taka doskonała i czasami musi pokonać pewne trudności i tak też będzie w przypadku Natalii i Doroty. Autorka porusza tutaj także temat zdrady, kradzieży, skomplikowanych relacji z rodzeństwem, problemów z rodzicami i braku ich obecności w życiu dorastających nastolatek.

Niestety znowu jakoś nie najlepiej trafiłam, bo książka niby mi się spodobała, ale nie ma w niej niczego szczególnego. Autorka zaczyna sporo wątków i niestety ich nie kończy. Miałam trochę wrażenie, że na siłę chciała poruszyć tutaj tak dużo problemów i to dotykających tylko dwie postaci. Może to jednak trochę za dużo jak na jedną książkę. 

13 komentarzy :

  1. Mnie Dane wrażliwe nie przekonały, ale owszem - dla nastolatek dzieła Ewy Nowak to bardzo dobre książki. Ja po prostu jestem za stara :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Być może i ja się już zestarzałam do jej książek.

      Usuń
  2. W czasach szkolnych sięgałam po książki Ewy Nowak. Teraz wolę jednak inne autorki, ale mojej nastoletniej bratanicy chętnie polecę powyższe książki.

    OdpowiedzUsuń
  3. Cierpię, że nie mam czasu na czytanie takich książek...

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja też gimnazjum mam już za sobą, ale intryguje mnie ta autorka. Wiele się o niej nasłuchałam i chciałabym kiedyś po jej książkę sięgnąć :)
    Ale skoro ta nie jest jakoś szczególnie dobra to może rozejrzę się za innym tytułem!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Dane wrażliwe" polecam, "Kiedyś na pewno" już niekoniecznie

      Usuń
  5. W czasach nastoletnich jakoś ominęły mnie te książki i chyba już za późno, żeby nadrabiać, bo mam wrażenie, że to są powieści typowo dla młodszych odbiorców niż ja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też miewam takie wrażenie przy niektórych jej tytułach. Może po prostu jestem już za stara, ale młodszym dziewczynom na pewno Ewę Nowak polecić można.

      Usuń
  6. Czytałam trzy książki pani Nowak dla młodszych czytelniczek i podobały mi się, jednak to było dawno temu... dla tych troszkę starszych z żadną z pozycji pani Nowak się nie spotkałam.
    Pozdrawiam
    ksiazki-inna-rzeczywistosc.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam je jeszcze będąc w podstawówce, w starym wydaniu. Trochę lat upłynęło, ale z tego co pamiętam chętnie sięgałam po pozycje pani Nowak, jeszcze na początku gimnazjum. A właśnie pierwszą powieścią tej pisarki, którą przeczytałam było "Kiedyś na pewno".
    Z perspektywy czytelnika

    OdpowiedzUsuń
  8. Czytałam "Dwie Marysie" oraz "Niebieskie migdały" pani Nowak i jak na razie moje odczucia są dość niejednoznaczne. Ta pierwsza historia bardzo mi się spodobała, ale drugą z książek zwyczajnie się znudziłam, chociaż niewykluczone, że kiedyś sięgnę również po "Dane wrażliwe" :)
    Zaksiążkowana

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie znam twórczości autorki więc nie miałam do czynienia z tą serią. Może kiedyś to nadrobię, jestem ciekawa, czy moje opinie będą równie rozbieżne :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Mnie się podobały :D
    Czytałam całą serię i naprawdę nie mogę się doczekać aż przeczytam kolejną część!

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka