11.08.2016

Językowo: Podcasty, które polecam

W listopadzie 2015 roku postanowiłam walczyć ze swoimi językowymi słabościami i popracować nad moim rozumieniem ze słuchu. Było u mnie pod tym względem naprawdę bardzo, bardzo źle. Chociaż wiele słówek znałam i z czytaniem ze zrozumieniem problemów nie miałam, to słuchanie było dla mnie koszmarem.

Postanowiłam jednak to zmienić, bo przecież rozumienie ze słuchu jest razem z mówieniem najważniejszą umiejętnością w komunikacji. Początki były ciężkie i frustrujące, ale z każdym miesiącem było tylko lepiej. 

A co mi pomogło?

Oglądałam oczywiście filmiki na youtube, od czasu do czasu seriale, filmy animowane. Ale najwięcej dało mi regularne słuchanie podcastów. Przez pół roku słuchałam ich codziennie i efekty naprawdę są, bo teraz rozumiem znacznie więcej i co najważniejsze, czerpię przyjemność z oglądania anglojęzycznych filmików, a nie frustrację, tak jak to było przedtem.

Podcast, a co to takiego?
Podcast, to najprościej mówiąc, publikacja dźwiękowa, najczęściej w postaci regularnych odcinków. Mnie początkowo to określenie kojarzyło się tylko z nauką języków, bo ja akurat korzystałam z podcastów typowo dla osób uczących się angielskiego, ale teraz odkryłam, że można je znaleźć w zasadzie o wszystkim, więc każdy znajdzie coś dla siebie.

Ja jednak dzisiaj o podcastach typowo do nauki:)

Ja często słuchałam podcastów na komputerze, ale można je pobrać np. na telefon. Wybór należy do Was. 


Co polecam?

Angielski amerykański

ESL - KLIK
Od tych podcastów wszystko się zaczęło. Spodobało mi się w nich to, że są to dosyć krótkie nagrania, więc na początek były idealne. Nowe nagrania pojawiają się średnio co dwa dni, a ich baza jest bardzo bogata, więc śmiało można korzystać.

Do wyboru mamy dwa rodzaje podcastów.

I
Każde nagranie opiera się na schemacie: najpierw wysłuchujemy dialogu (w zwolnionym tempie), potem prowadzący po angielsku tłumaczy ten dialog, zwracając uwagę na ważne konstrukcje i trudniejsze słówka. Na koniec słuchamy jeszcze raz dialogu, tym razem w normalnym tempie.

Podcasty są podzielone na kategorie; codzienne życie, relacje, jedzenie, czy biznes. 


II
Tzw. "English Cafe". Te nagrania już różnią się od tych, o których pisałam wyżej; pojawiają się trochę rzadziej, są dłuższe i jednak dla osób bardziej zaawansowanych. English Cafe to taka audycja, w której poruszane są różne tematy; czasami jeden, czasami kilka. Często jest to historia znanych ludzi, coś o filmach, programach piosenkach. Potem prowadzący odpowiada na kilka pytań od słuchaczy, dotyczących np. językowych konstrukcji, różnicy pomiędzy danymi słówkami itd.  

Ja zaczynałam od tych krótkich podcastów, bo English Cafe na początku były dla mnie zbyt trudne. Teraz natomiast sięgam głównie po nie, bo dialogi często są dla mnie zbyt proste.:)

Let's Master English - KLIK
To mój faworyt. Naprawdę żałuję, że jest tylko 56 odcinków, bo słuchałam ich z ogromną przyjemnością!
Coach Shane jest genialnym prowadzącym!



Podcasty są podzielone na trzy części; w pierwszej słuchamy krótkiej wiadomości (są one często humorystyczne i ogólnie interesujące. W pierwszej kolejności słuchamy jej w normalnym tempie, drugi raz w zwolnionym), a Shane zdanie po zdaniu po angielsku tłumaczy, o co w niej chodziło, potem są odpowiedzi na pytania słuchaczy, a na koniec językowe wskazówki. 

The Power Learning Podcast - KLIK
The Power Learning Podcast to 24 odcinki dotyczące typowo nauki języka - prowadzący daje nam wskazówki, które mają nam pomóc w nauce. 


Angielski brytyjski

BBC Podcast - KLIK
Co tu dużo pisać, tematyka tych podcastów jest tak różnorodna, że każdy znajdzie coś dla siebie.  Ja co prawda zbyt wiele z tej stronki nie korzystałam, bo jakoś łatwiej było mi na początku z amerykańskim angielskim, ale teraz, w ramach przygotowania do matury, zacznę słuchać i brytyjskiego angielskiego właśnie z BBC.

A podcasty typowo do nauki angielskiego znajdziecie TUTAJ np. 6 Minute English



Podcasty to naprawdę świetna sprawa, przekonajcie się sami! A może już z nich korzystacie? Jakie możecie polecić?

Więcej postów dotyczących nauki języków znajdziecie w kąciku językowym - KLIK

11 komentarzy :

  1. Mam teraz dużo wolnego czasu i właśnie myślałam nad podszlifowaniem mojego angielskiego, więc Twój post spadł mi z nieba :)

    Pozdrawiam:)
    http://depozyt-mysli.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mogłam pomóc:)

      Usuń
  2. Jeśli chodzi o sprawy językowe, jesteś moim mentorem, który pozwala na odkrywanie kolejnych, skutecznych metod nauki angielskiego. Żałuję tylko, że tak często opuszcza mnie motywacja, bo języka chciałbym się bardzo nauczyć, ale inne (łatwiejsze, rzecz jasna!) rzeczy wydają się bardziej kuszące. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi to czytać! Według mnie motywacja to jedno, ale żeby wytrwać potrzebny jest nawyk. U mnie początki był trudne, musiałam się zmuszać i pilnować, ale bardzo szybko weszło mi to w nawyk i stało się częścią każdego dnia. Mnie bardzo pomogło też zrobienie sobie tabelki na cały miesiąc i odhaczanie każdego dnia z nauką:)

      Usuń
    2. Dodam jeszcze, że podcasty są o tyle fajne, że możesz w czasie ich słuchania robić inne rzeczy. Ja na przykład dzisiaj gotowałam i sobie słuchałam. Dwa w jednym:)

      Usuń
    3. Mój poziom na pewno nie jest aż tak zaawansowany, bym potrafił tłumaczyć i robić coś innego jednocześnie. Trening czyni mistrza! :) Wiele złych nawyków weszło mi w nawyk (jakież mądre zdanie!), a powinienem przecież dbać o te dobre, działające na moją korzyść. Tabelka to bardzo ciekawy pomysł, postaram się sobie taką przygotować. Mam zamiar czerpać garściami z Twoich porad – może uda mi się wytrwać w postanowieniu. :)

      Usuń
    4. Czasami warto słuchać nawet pobieżnie, zawsze to kontakt z językiem :-) powodzenia w nauce!

      Usuń
  3. Ja oglądam filmy po ang i czytam książki. Problem w tym, że ogladając film dużo rozumiem a jak rozwiązuje zad ze słuchu to nagle bum i nic z tego. Może rzeczywiście powinnam posłuchać podcastów ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może to temu, że oglądając film pomaga Ci obraz, łatwiej też zrozumieć kontekst.

      Usuń
  4. Polecam podcasty z serii No Such Thing As A Fish i przy okazji kultowe już QI.
    https://soundcloud.com/nosuchthingasafish

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka