10.02.2017

Nauka języka obcego - jak wytrwać?

Nowy Rok, nowe postanowienia. Jestem pewna, że są osoby, które postanowiły sobie uczyć się jakiegoś języka. Prawdopodobnie temu tu jesteście. Żeby dowiedzieć się, jak wytrwać. I co robić, by nie stracić po drodze motywacji. Dzisiaj kilka moich sprawdzonych rad.


1. Spraw, by nauka stała się Twoim nawykiem.
Jeśli trzeba, to się zmuś. Czasami na lenistwo nie ma innej rady. Postanawiasz sobie, że codziennie zrobisz coś dla swojego języka. Więc to zrób. Bez wymówek. Poświęć choćby tylko 5 minut. Jestem pewna, że z tych 5 minut zrobi się ich więcej, bo zawsze najtrudniej jest spiąć pośladki i zabrać się do roboty. Potem już z górki. Czemu masz się zmuszać? Bo żeby wyrobić nawyk, potrzebna jest regularność. To nie może być tak, że uczysz się przez tydzień, a przez kolejny nie robisz nic. To tak nie działa. Jeżeli będziesz uczyć się regularnie to z czasem (daj sobie jakieś 3 miesiące) wejdzie Ci to w nawyk i stanie się codziennością. Zaufaj mi. Zresztą tak samo jest np. z aktywnością fizyczną - apetyt rośnie w miarę jedzenia. Pamiętaj, że nawyk to podstawa!

2. Urozmaicaj swoją naukę
Uczysz się i uczysz i nagle przestaje Ci się chcieć? Brakuje motywacji? Nie możesz już patrzeć na czekające na Ciebie listy słówek? Jest na to sposób. Po prostu zrób coś innego. Obecnie jest tyle materiałów do nauki, że każdy znajdzie coś dla siebie. Sięgnij po książkę lub gazety w oryginale, obejrzyj film z napisami lub bez, zagraj w Scrabble po angielsku, załóż konto na jakimś językowym portalu, Możliwości jest mnóstwo.



3. Określ swój cel
Umówmy się. Nie masz celów, więc na dłuższą metę nic z tego nie będzie. Musisz być świadomy, po co się języka uczysz. Co chcesz osiągnąć? Zastanów się nad tym, zapisz w widocznym miejscu, a gdy przyjdzie moment zwątpienia to przypomnij sobie swój cel. Oprócz celu warto zapisać sobie wszystkie plusy znajomości języka obcego jakie przyjdą Ci do głowy.

4. Nie spinaj się i nie panikuj
Uczysz się już miesiąc i nie widać efektów? Nie panikuj i co najważniejsze - nie poddawaj się! Nauka języka to proces. Niestety długi proces. Nie traktuj jednak ewentualnych porażek jako powodu do poddania się. Zobaczysz, że zauważalne efekty często przychodzą nagle. U mnie nagle coś się odblokowało po 1,5 roku regularnej nauki, zobaczyłam, jak wiele już u mnie. Zabrało to sporo czasu, ale wiecie co? Było warto!

I na koniec...

5. Stale zaczynaj od dziś
Jesteś po dłuższej przerwie i ciężko Ci wrócić do regularnej nauki? Mówisz sobie, że jutro to zmienisz? Nie, najprawdopodobniej nie zmienisz. Zacznij od nowa już DZIŚ. Najlepiej w tym momencie, zanim Twoje myśli zostaną zalane falą wymówek.

2 komentarze :

  1. Bardzo fajny wpis, fajny i inspirujący. Ciągle sobie obiecuję, że będę się regularnie uczyć hiszpańskiego, ale samemu trudno się zmotywować. Muszę to zmienić, koniecznie i to najlepiej już dziś :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zgadzam się z Twoimi radami w 100% :) Moja lektorka zawsze mi powtarza, abym traktowała naukę języka jak zabawę, żebym bawiła się tym językiem i nie spinała się jeśli czegoś nie wiem.
    W dzisiejszych czasach mamy tyle możliwości, że wcale nie trzeba siedzieć nad nudnym podręcznikiem.
    W mojej "karierze" nauki języka miałam wzloty i upadki. Moim błędem było to, że wręcz rzucałam się na naukę, mogłam siedzieć godzinami nad materiałami aż mi wychodziło bokiem na kilka dni. Lepiej jest uczyć się krócej lecz regularnie niż parę godzin co kilka dni.

    Super post! Dzięki!!

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka