19.09.2017

Jak zdać maturę rozszerzoną z angielskiego? -Mój plan nauki

Matura coraz bliżej, a wraz z nią dylematy, co na niej zdawać. Ja zdecydowałam się na chemię oraz język angielski. Na dobrym zdaniu matury z chemii zależy mi najbardziej i jest to mój priorytet, zaś do angielskiego podchodzę bardziej na luzie, chcę się sprawdzić i zobaczyć, jak efektywna jest moja nauka w domu, bo jeśli chodzi o rozszerzenie to na szkołę nie mam co liczyć.

Jaki jest mój plan nauki do matury?

Matura rozszerzona sprawdza umiejętności pisania, słuchania,czytania ze zrozumieniem oraz znajomość gramatyki. Czyli w zasadzie trzeba umieć wszystko. 

Słuchanie


Z rozumieniem ze słuchu do niedawna miałam spore problemy, ale trening czyni mistrza i jest mi coraz łatwiej. Wszystko dzięki uważnym słuchaniu podcastów (biernym także np. podczas gotowania, prasowania, jazdy samochodem) i oglądaniu po angielsku serialów (u mnie bez jakichkolwiek napisów). I tego też chcę się dalej trzymać i codziennie czegoś posłuchać. Do tego oczywiście dochodzą wszelkie filmiki na youtube, żeby osłuchać się z różnymi akcentami.



Dołączę także testy z różnych egzaminów językowych i jeśli znajdę to także z zeszłorocznych matur. Tak, żeby do słuchanego tekstu były też zadania, bo te często zawierają podchwytliwe odpowiedzi i najlepiej weryfikują nasze zrozumienie. Bo czymś innym jest zrozumienie ogólne tekstu, a czym innym zwracanie uwagi na każdy szczegół, czego akurat matura wymaga.

Czytanie ze zrozumieniem 


Regularnie czytam magazyn językowy English Matters oraz książki czy blogi po angielsku, ale jeśli chodzi o typowe zadania to będę po prostu robiła stare arkusze maturalne, bo to według mnie podstawa, jeśli chodzi o pisanie jakiejkolwiek matury. Planuję też posiłkować się materiałami z innych egzaminów językowych.


Pisanie


Tutaj jedyną możliwością jest pisanie, ale konieczna jest druga osoba, która nam nasze teksty sprawdzi. Osoba, która angielski zna na tyle dobrze, by wszystkie nasze błędy wykryć i poprawić. Najlepiej jeśli będzie to nauczyciel czy korepetytor albo native speaker.


Co do pisania to ja uczę się jeszcze typowych i uniwersalnych zwrotów, które można wykorzystać w każdym wypracowaniu. Warto takie wyrażenia znać, żeby nie stresować się jak zacząć, skończyć, czy rozwinąć swoją wypowiedź.

Gramatyka


Gramatyka... Oj, nie lubię gramatyki, przy dużej ilości czasów zaczyna mi się wszystko mieszać. Ale pewne rzeczy trzeba ogarnąć i dużo ćwiczyć. Ja posiłkuję się różnymi materiałami znalezionymi w internecie (np. na stronie ang.pl, gdzie nie brakuje testów wraz z odpowiedziami), mam też różne książki np. 
  • Maciej Matasek - "Ćwiczenia i testy leksykalno-gramatyczne"
  • Agnieszka Zębala - "Matura Companion. Struktury leksykalno-gramatyczne"
  • Janusz Siuda - "Gramatyka angielska do testów i egzaminów"
  • A. Prejbisz - "Gramatyka angielska w ćwiczeniach"
I tu też warto przerobić zadania z ubiegłorocznych matur.


Słówka


Nie wolno też zapominać o poznawaniu nowego słownictwa. Poziom rozszerzony wymaga jednak znajomości bardziej wyszukanych słów. Ja notuję nowe słówka, które napotykam w różnych książkach czy filmach, a następnie się ich uczę. Oprócz tego bazuję na bankach słów z repetytoriów językowych do matury rozszerzonej. 

A do efektywnej nauki słówek w dalszym ciągu polecam Memrise.

Tyle. Taki jest mój plan. Czy skuteczny - dowiem się w lipcu, po wynikach matur.

7 komentarzy :

  1. Bardzo dobry plan :) Mi udało się bez planu, ale miałam poprostu szczęście :P

    OdpowiedzUsuń
  2. To dobrze, że podzieliłaś się swoimi patentami na zdanie matury. Na szczęście ja w zeszłym roku już przez to przechodziłam i mogę jedynie życzyć tegorocznym maturzystom powodzenia.

    OdpowiedzUsuń
  3. Kingo, czy wiesz co się stało ze stronką ororo.tv?? Za Twoim poleceniem zaczęłam oglądać serial Extr@ na tej stronce, ale teraz nie ma możliwości obejrzenia jakiegokolwiek serialu. Wiesz o co chodzi?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kurcze, nie mam pojęcia. Ja teraz przerzuciłam się na inne stronki, bo oglądam już serialne bez napisów. Może to jakieś chwilowe problemy?

      Usuń
  4. Życzę wytrwałości i dobrze zdanej matury! :D
    Jools and her books

    OdpowiedzUsuń
  5. sama przygotowywałam się w domu do rozszerzenia, w liceum miałam tylko podstawowy angielski. miałam jakieś repetytorium, porobiłam trochę zadań, nauczyłam się słownictwa z poszczególnych form (rozprawka itp.) i szczerze mówiąc nie czułam się jakoś bardzo przepracowana i dobrze przygotowana - ale zdałam z dobrym wynikiem, wiec wystarczy tylko systematycznie mieć kontakt z językiem. powodzenia :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetny post! Ja co prawda mam maturę już dawno za sobą, jednak chętnie przeczytałam o Twoich radach.
    Fajną książką do ćwiczenia gramatyki jest książka Arleny Witt "Grama to nie drama", jadnak wspomniana przez Ciebie strona ang.pl była mi bardzo pomocna w czasach, gdy uczyłam się do matury. Znajduje się tam wiele ćwiczeń :)

    A tak by the way - to matmy uczyłam się ze strony matematyka.pisz.pl. Z osoby które miała dwóję na świadectwie zdałam maturę na 78% :)

    Pozdrawiam!! :)

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka